Tuesday, September 6, 2011

Clinic

Tawaran
"Hello, ini Cik Nazra kah? Kami dari klinik A****. Boleh tak adik masuk kerja petang ni?"
--> "Maaf kak. Petang ni tak dapatla,... saya kat shah alam sekarang. Besok pagi boleh?"
"Kalau macam tu esok pagi jam0730 adik datang ke klinik na.. Terus kerja."
-->"Ok." Gumbira tak terkata hati ini=D

Alhamdulillah dapat offer kerja kat poliklinik berdekatan rumah. Walaupun gaji tak seberapa banyak seperti yang diidamkan, tapi pada diri ini masih banyak lagi ilmu n pengalaman yang ingin diterokai. Lepas zaman matrik baru diri ini sedari akan minat diri yang lebih menjurus ke arah sains terutamanya biologi. Rugi tak belajar pandai-pandai untuk jadi doctor...huhu. Alhamdulillah dapat juga peluang bekerja di klinik bersama seorang doctor dan isterinya dan juga 5 orang pembantu klinik termasuk diri ini.

Tugas
Tugas? Of course la kena hafal ubat-ubat yang ada. Untuk permulaan diri ini hanya duduk sebelah Kak Mala (salah seorang pembantu klinik) melihat cara meng'key in' data pesakit dan ubatan. Selain itu, kami juga perlu memastikan bekalan ubatan sentiasa ada.

1st day
Memang best lah kerja tu. Hari 1st masuk diri ini membuat Urine Pregnancy Test (UPT) pada salah seorang pesakit di klinik itu. Untuk pertama kalinya diri ini melihat dan membuat sendiri UPT. Bab ubat lak kalo yang paling popular macam piriton, uphamol, cloromine, fred... Memang banyak lagi yang nak kena hafal. Takut nanti tersilap bagi ubat kat pesakit.hehe...

Benti kerja
Pagi hari ke3 diri ini masuk kerja, dapat 1 panggilan dari PPD. Diri ini di offer menjadi guru ganti di salah sebuah sekolah rendah di daerah Kubang Pasu, Kedah. Alhamdulillah...(^^,).... Tapi rasa bersalah pulak nak bagitaw doctor untuk berhenti kerja. Lastly, petang tu cakap gak dengan isteri doctor. Dia pun kta ok ja=)



No comments: